Projekt Powiatu Pilskiego pn. „Wsparcie
ogólnodostępnych szkół i placówek systemu oświaty powiatu pilskiego w
prowadzeniu skutecznej edukacji włączającej” 
uzyskał dofinansowanie w ramach Priorytetu 6 „Fundusze europejskie
dla Wielkopolski o silniejszym wymiarze społecznym (EFS+)”
Działania 06.07 „Edukacja przedszkolna, ogólna oraz kształcenie zawodowe”
Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. 


Całkowita wartość projektu:  2 309 533,28 zł
Kwota dofinansowania: 2 078 579,94 zł
Kwota dofinansowania UE: 1 616 673,29 zł
Wkład własny: 230 953,34 zł

Data rozpoczęcia projektu: 2024-12-01
Data zakończenia projektu: 2027-03-31

Głównym celem projektu jest zapewnienie, w okresie od 01.12.2024 do
31.03.2027 r., równego dostępu do dobrej jakości kształcenia włączającego w 8 ogólnodostępnych
szkołach, prowadzących kształcenie zawodowe i ogólne w powiecie pilskim
poprzez:

        
– zwiększ. kwalifikacji i kompetencji zawodowych
do pracy z uczniem niepełnosprawnymi i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
160 (116K i 44M) osób z kadry pedagogicznej,

        
– prowadzenie zajęć specjalistycznych, działań
integracyjnych i przeciw dyskryminacji dla 720 uczniów (432K,288M),


– dostosowywanie dostępności i warunków panujących
w szkołach do zgłaszanych potrzeb społecznych.

 

Projekt będzie realizowany
przez:
 Beneficjenta, to jest Powiat Pilski we współpracy z:

  • I
    Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej Curie w Pile,
  • Zespołem
    Szkół Budowlanych w Pile,
  • Zespołem
    Szkół Ekonomicznych w Pile,
  • Zespołem
    Szkół przy Teatralnej w Pile,
  • Zespołem
    Szkół Technicznych w Pile
  • Zespół
    Szkół im. Stanisława Staszica w Pile
  • Zespół
    Szkół Gastronomicznych w Pile
  • Zespół
    Szkół w Łobżenicy

 

Grupa docelowa w projekcie to 8 ogólnodostępnych
szkół prowadzących kształcenie zawodowe i ogólne w powiecie pilskim, 160 osób z
ich kadry pedagogicznej (116K, 44M) oraz 720 uczniów/uczennic
(432K,288M) w tym 7 osób niepełnosprawnych i 116 ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi.

Efekty, rezultaty Projektu:
– podniesienie kwalifikacji 26 przedstawicieli kadry szkół w zakresie pracy z
ON oraz z SPE

– podniesienie kompetencji 116 przedstawicieli Rad
Pedagogicznych szkół w zakresie edukacji włączającej i pracy z ON oraz z SPE

– poprawa dostępności 8 szkół zaangażowanych w projekt,

– wsparcie w zakresie skutecznej edukacji włączającej 8
placówek systemu oświaty,

– wsparcie 123 uczniów niepełnosprawnych i z SPE,

– nabycie przez 720 uczniów umiejętności rozpoznawania i
przezwyciężania  stereotypów oraz
uprzedzeń, co przyczyni się do bardziej tolerancyjnego społeczeństwa szkolnego.


Zadania, które będą realizowane w ramach Projektu.

ZADANIE 1 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZSE w
Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:

1. zakup, roboty budowlane i montaż schodołaza i platformy
schodowej,

2. zakup i montaż rampy składanej,

3. wymiana podłogi w gabinecie terapeutycznym,

4. zakup sof akustycznych,

5. zakup budki akustycznej,

6. zakup mebli i wyposażenia do gabinetu terapeutycznego.


ZADANIE 2 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS w Łobżenicy
z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi 
potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:

1. wymiana drzwi wejściowych,.

2. adaptacja pomieszczenia na gabinet  terapeutyczno-logopedyczny,

3. zakup mebli i wyposażenia gabinetu pedagoga i  gabinetu terapeutyczno-logopedycznego,

4. utworzenia kącika wyciszenia.


ZADANIE 3 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ILO w Pile z
uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
oraz z niepełnosprawnościami.

Zaplanowano działania polegające na adaptacji pomieszczenia
na łazienkę dla osób niepełnosprawnych.

                 
ZADANIE 4 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Staszic w
Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
oraz z niepełnosprawnościami


Zaplanowano działania polegające na modernizacji dwóch łazienka z przystosowaniem
ich dla osób niepełnosprawnych.

ZADANIE 5 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS Technicznych
w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i
edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:

1. adaptacja pomieszczeń na gabinet pedagoga specjalnego,

2. wyposażenie gabinetu,

3. utworzenie kącika wyciszenia,

4. zakup 2 budek akustycznych.

ZADANIE 6 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia
ZSG w Pile z  uwzględnieniem potrzeb
uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:

1. zakup wyposażenia kącika wyciszenia,

2. zakup wyposażenia 
gabinetu pedagoga oraz gabinetu psychologa i pedagoga specjalnego,

3. utworzenie mobilnej sali dydaktycznej.


ZADANIE 7 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia ZS przy
Teatralnej w Pile z uwzględnieniem potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:


1. zakup wyposażenia do gabinetu pedagogiczno-psychologicznego,

2. zakup wyposażenia 
do gabinetu rewalidacyjnego.

 

ZADANIE 8 Zapewnienie dostępności infrastruktury i wyposażenia
ZS Budowlanych  w Pile z uwzględnieniem
potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz z niepełnosprawnościami.


Zaplanowano następujące działania:

1. zakup mebli do gabinetu terapeutycznego pedagoga specjalnego
i pedagoga,

2. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga specjalnego,

3. zakup wyposażenia do gabinetu pedagoga.


ZADANIE 9 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie organizacji lub podnoszenia
jakości edukacji włączającej poprzez studia podyplomowe dla N ZSE, ZST, ZS  Staszic i ZSB w Pile oraz ZS w Łobżenicy.


Zaplanowano studia podyplomowe dla 26 nauczycieli na kierunkach:

1. Diagnoza, terapia, wsparcie i edukacja osób z zaburzeniami
ze spektrum autyzmu,

2. Pedagogika specjalna w tym: terapia pedagogiczna i
socjoterapia,

3. Neuropsychologia,

4. Edukacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie,
z autyzmem oraz z zespołem Aspergera,

5. Trening Zastępowania Agresji,

6. Edukacja włączająca i integracja.

 

ZADANIE 10 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie
organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej poprzez studia podyplomowe
dla N ILO, ZSG, ZSprzyT i ZSB.

Zaplanowano studia podyplomowe dla 26 nauczycieli na
kierunkach:

1. Neurodydaktyka,

2. Terapia zaburzeń więzi,

3. Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna,

4. Oligofrenopedagogika z arteterapią,

5. Logopedia.

 

ZADANIE 11 Podnoszenie kompetencji kadr w zakresie
organizacji lub podnoszenia jakości edukacji włączającej poprzez kursy i szkolenia
dla nauczycieli.


Zaplanowano wsparcie w postaci kursów i szkoleń dla 35 nauczycieli w tym:
1. Szkolenie Trener TUS I i II stopień on line,

2. Kurs online Praca z dzieckiem z autyzmem oraz
zaburzeniami ze spektrum autyzmu,

3. Metody pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami
rozwojowymi i edukacyjnymi,

4. Artrterapia.

 

ZADANIE 12 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów
z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS Ekonomicznych
w Pile.


W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:

1. rozwijające kompetencje emocjonalno-społecznych dla 2
-zajęcia indywidualnie,

2. dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego dla 10
osobowej grupy,

3. dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego dla 10
osobowej grupy,

4. dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki dla 10 osobowej
grupy,

5. terapeutyczne indywidualne dla 2 uczniów.

ZADANIE 13 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów
z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS w Łobżenicy.

W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:

1. terapia psychologiczna indywidualna dla 5 osób,

2. zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem specjalnym
dla 6 osób,

3. terapia logopedyczna indywidualna dla 5 osób,

4. terapia zajęciowa dla 3 osób,

5. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno społeczne z elementami treningu umiejętności społecznych
dla 5 osób,

6. terapia pedagogiczna w zakresie usprawnienia  zaburzonych funkcji i wyrównywania deficytów –
indywidualnie dla 4 osób,

7. edukacja ku przyszłości – zajęcia przygotowujące do dorosłego
życia dla 5 osób.

ZADANIE 14 Organizacja zajęć specjalistycznych dla uczniów
z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS przy Teatralnej
w Pile.


W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:

1. terapia psychologiczno-pedagogiczna – zajęcia
indywidualne dla 8 osób,

2. zajęcia rewalidacyjne 1 grupa 4 osobowa,

3. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z języka polskiego dla
jednej 10 osobowej grupy,

4. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki dla jednej
10 osobowej grupy.


ZADANIE 15  Organizacja zajęć specjalistycznych
dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku szkolnym i pozaszkolnym dla U
ZS Techn. w Pile.

W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:

1. terapia psychologiczna – zajęcia indywidualne dla 5 osób,

2. zajęcia o charakterze terapeutycznym z pedagogiem
specjalnym dla 6 osobowej grupy,

3. zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne z
elementami treningu

umiejętności społecznych dla 5 osobowej grupy,

4. terapia pedagogiczna w zakresie usprawniania zaburzonych
funkcji i wyrównania deficytów w związku z niepełnosprawnością w celu włączenia
ucznia/cy do pełnego funkcjonowania w społeczeństwie –  zajęcia indywidualne dla 4 osób.

 

ZADANIE 16  Organizacja
zajęć specjalistycznych dla uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym dla U ZS Budowlanych w Pile.

W ramach zadania zaplanowano następujące zajęcia specjalne:

1. trening umiejętności społecznych dla 15 osób,

2. indywidualne zajęcia z pomocy
psychologiczno-pedagogicznej dla 10 osób,

3. zajęcia socjoterapeutyczne dla 6 osób,

 

ZADANIE 17  Zatrudnienie
w ZS przy Teatralnej dodatkowego personelu – pedagoga  specjalnego w celu zwiększenia udziału dzieci/uczniów
ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.

W ramach zadania
zaplanowano zatrudnienie w ZS przy Teatralnej dodatkowego personelu – pedagoga
specjalnego dla uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.

 

ZADANIE 18  Wsparcie
prowadzenia działań mających na celu walkę ze stereotypami i zapobieganie dyskryminacji,
m.in. wobec uczniów z niepełnosprawnościami i z SPE poprzez wyposażenie
placówek w odpowiednie pomoce i materiały dla kadry pedagogicznej oraz uczniów.

W ramach zadania
zaplanowano wsparcie w postaci wyposażenia placówek:

1. Zespół Szkół Gastronomicznych
zaplanował utworzenie w pracowni komputerowej stanowiska dla ON wyposażonego w program
ZoomText Magnifier and Reader, mysz powiększającą i spec. Klawiaturę.

2. Zespół Szkół Budowlanych
w Pile zaplanował:

a) wyposażenie
dla uczniów słabowidzących pomocne w codziennej nauce w tym:

– Zoom
TextMagnifier – program, służący do powiększania oraz uwydatniania wszystkiego
co znajduje się na ekranie komputera,

– sprzęty
powiększające,

b) Wyposażenie
dla uczniów słabosłyszących w tym:

– specjalistyczny
program multimedialny dla dzieci i młodzieży, wspomagający terapię

wyższych funkcji
słuchowych, w tym centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego,

– pakiet
składający się z dwóch programów serii mTalent – „Percepcja wzrokowa” oraz

„Percepcja
słuchowa”,

– nagłośnienie do
sali lekcyjnej.

ZADANIE 19  Wsparcie prowadzenia działań mających na celu
walkę ze

stereotypami i zapobieganie dyskryminacji,
m.in. wobec uczniów z

niepełnosprawnościami i z SPE poprzez
działania ukierunkowanie na rozwijanie

wśród dzieci/uczniów postaw związanych
z przeciwdziałaniem dyskryminacji ze względu na np.: płeć, rasę, pochodzenie narodowe
i etniczne, religię, światopogląd,

niepełnosprawność, wiek czy status
społeczny i ekonomiczny.

 

W ramach zadania przeprowadzone
zostaną:

1. innowacyjne
warsztaty – symulacje niepełnosprawności,

2. warsztaty
świadomościowe,

3. warsztaty
można różnić się pozytywnie.

 

ZADANIE 20  Podnoszenie
kompetencji N w zakresie podnoszenia jakości edukacji włączającej oraz pracy z
uczniem niepełnosprawnym oraz z SPE poprzez warsztaty dla Rad Pedagogicznych.

W ramach zadania
zaplanowano warsztaty dla członków Rad Pedagogicznych placówek objętych projektem
w tym:

1. Edukacja
włączająca,

2. Zaburzenia
psychospołeczne rozwoju uczniów/nic,

3. Krótkie
techniki motywowania,

 

4. Współpraca z
rodzicami w procesie wychowawczym.